Ny motion till Fullmäktige

skolmat

Denna motion har Ove skrivit tillsammans med Lars Hansson, bakgrunden är den att vi pratade om de försämrade resultaten som eleverna uppnår. Vi var mot bakgrund av vad vi läst  om orsaker till detta, överens om  att om skolan serverade frukost på morgonen kunde man höja både motivationen och nå bättre resultat i studierna.

Med denna motion vill ge möjlighet att under ett års tid på prov genomföra att eleverna vid Kungsmarksskolan får frukost när de anländer till skolan. Detta mot bakgrund av att många elever har lång resväg, men även att många elever inte klarar av att äta innan de går hemifrån.

Efter genomfört provår skall effekten noggrant utvärderas hos eleverna. Utvärderingen skall avse både förändringar av elevernas hälsa likväl som studieresultaten.

För att finansiera detta kan kommunen söka bidrag hos Folkhälsorådet och kanske något mer ställe, om utvärderingen efter ett år visar att de positiva effekterna överväger, kan man tänka sig att permanenta åtgärden.

Ove Göransson V                                                             Lars Hansson C