Uppdateringar

Här kommer uppdateringar på den politiska agendan.

Budgetarbetet är nu i full gång. Det är kärva tider, majoritetens S + C budget förslag innebär stora nedskärningar  inom vård skola och omsorg, man sätter också sin tilltro till det utjämningsbidrag som ännu inte är beslutat i riksdagen. Vid kommunfullmäktigemötet i slutet på juni, drog mötet ut på tiden, så beslutet om budgeten sköts fram till i mitten på augusti.

Från vänsterpartiets sida kräver vi investeringsstopp, vi anser att det är viktigare med vård skola och omsorg än exploatering av ytterligare mark för tomter. Kommunen har idag ca 50 tomter osålda, vi anser att någon ytterligare utbyggnad kan vänta, åtminstone till man fått sålt en del av de vi har. Dessutom vill man bygga ut vatten och avlopp till dels Gårvik men även till Saltkällan och Hensbacka, detta för att privata aktörer eventuellt skall exploatera tomter där.

Ett investeringsstopp skulle innebära att vi kan förse vår personal inom hemtjänst och hemsjukvård med arbetskläder, vi skulle även kunna höja bemanningen inom både vården och skolan. Det skulle ge ett andrum för verksamheterna att komma ikapp den eftersläpning som finns.

Här är en länk till vad vi sade i fullmäktige om detta, under rubriken investeringar.