Asylboende

flyktHär kommer vår syn på det sätt Migrationsverket har skött de boendes väl och ve på asylboenden på Åtorp och Rosenkullen. Man skall betänka att tjugosex av dem har fått uppehållstillstånd i Sverige, de ville då bosätta sig i Munkedal. De anser att de blivit väl bemötta här och kan därför tänka sig att stanna här. Det som behövs är lägenheter eller boende i tex tomma villor. Vår tanke var då att Munkedals Kommun gjorde en insats och snabbt inventerade vad vi har ledigt i bostäder, man kunde sammankalla kommunens Krisnämnd för att snabba på ärendet. Den information Migrationsverket gav tydde på att de kunde tänka sig att avvakta med avhysningarna till andra asylboenden om detta arbete påbörjades så snabbt som möjligt.

Tyvärr är vi inte i majoritet så vi kan bara utifrån vårt humanistiska synsätt försöka påverka majoriteten S+C att jobba för en bättre värld för dessa människor som flytt från krig och elände.