Rapport från extrainsatt kommunfullmäktige

BUDGET

Första punkten på dagordningen var budget. Det blev en drygt tre timmar lång debatt. Vi yrkade på att investeringsbudgeten på 40 miljoner ska tas bort och varje investering över 1 miljon ska beslutas separat i kommunstyrelsen.

Vi ser nu att arbetskläder för vår personal i vården och omsorgen under 2015 kommer att få stryka på foten. Djupt beklagligt tycker vi.

Vi är bekymrade över den budgeten som antogs, där det fortfarande finns stora barngrupper i förskolan, utbildningsstopp inom vård och omsorg, ingen höjning av lärartätheten.

AVVECKLA ALL ICKE LAGSTADGAD VERKSAMHET

Moderaterna hade motionerat om att all verksamhet som bedrivs i vår kommun och som inte är lagstadgad verksamhet ska vi hitta andra arbetssätt och arbetsformer. Man ska även bifoga en konsekvensanalys för en avveckling. Icke lagstadgad verksamhet är t.ex. beroendemottagningen, ungdomsmottagningen, öppna förskolan, familjecentral m.fl.

Vi i Vänsterpartiet tar kraftigt avstånd från detta. Vi är inte till salu. Vi ska inte sälja ut någon verksamhet i vår kommun. Därtill är detta den viktigaste förebyggande verksamheten, kvalitén i just dessa verksamheter är otroligt viktig. Vi vill inte ha skandaler à la knäckebröd och vatten i de verksamheterna. Vi i Vänsterpartiet vill istället för att avveckla dessa instanser, snarare fördjupa och utveckla dem. Det som kostar mest är att göra ingenting och då kan vi inte räkna på det mänskliga lidandet.

Motionen avslogs.

SATSA MER PENGAR PÅ BRA MAT

Miljöpartiet har motionerat om att höja anslaget för livsmedelsinköp med 10%, göra om kostenheterna till mindre enheter vilket skapar möjligheter till att handla lokalt och närodlat samt ekologiskt. Detta ligger helt i linje med vad vi i Vänsterpartiet vill. Det är på detta sätt vi kan stödja våra lokala små lantbrukare. Vi vill också i en förlängning ställa sociala hänsyn såsom på kollektivavtal.

Tyvärr blev motionen avslagen då sossarna och moderaterna röstade nej till den. Centern avstod.