Så gick det på Kommunstyrelsens möte 141203

Det blev 1-snickett intressant möte då det beslutades om stora utgifter. Första ärendet med som vi ser det var köp av Vadholmens Fastighets AB, ja, ni ser rätt kommunen tänker köpa ett fastighets AB. Det handlar om Sohlbergs fastigheter, Snickerifabriken, Affärslokalen och  förråden vid järnvägen. De tjänstemän som arbetat med frågan gör analysen att snickeriet kan säljas för ca 800 000, inklusive rivningskostnaderna. de övriga fastigheterna kan inte säljas för den summa de köps för. Dessutom kommer kommunen att vid försäljning av det som ingår i köpet tvingas att betala skatt, hör och häpna på 1 000 000 :-, det tyckte majoriteten var helt okey. Jag yrkade på avslag, mitt förslag stöddes av Christer B (M). majoriteten yrkade på återremiss, det blev återremiss med motivering att få ner priset. Förhandlat pris är 5 800 000:-. Detta är en mycket dålig affär.IMG_2032_resize

Ett annat ärende som fanns på dagordningen var budget för Munkedals Vatten AB, en kommun som får ett stort underskott i ekonomin 2014 är beredd att satsa på vatten och avlopp ut till Tungenäset för 117 000 000:-, när man i budgeten för kommunen ser konsekvensbeskrivningar inom vård, omsorg och skola som är skrämmande. Man befarar ökade sjukskrivningar, indragning av elevassistenter, inga arbetskläder till de som jobbar inom vården etc, etc. listan på försämringar kan göras mycket längre. Här var det bara Vänsterpartiet som yrkade avslag på förslaget till beslut, vi lämnade även en skriftlig reservation.

Med Pekfingret

Ove G