Fullmäktige

Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige

Kommunstyrelse och Kommunfullmäktige

Vid Kommunstyrelsens möte i onsdags var det två ärenden som var av speciellt intresse, det ena var försäljning av Munkbos bestånd i Hedekas, det andra var finansiering av överföringsledning VA till Tungenäset. Försäljningen av bostäder anslöt vi oss till förslaget om avslag vilket fick majoritet, så det blir ingen försäljning. När det gäller VA blev det en majoritet för KSAUs förslag om att det hela skall finansieras av skattekollektivet, vi var det enda partiet som yrkade avslag. Men det drevs igenom av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna. För vår del blev det en skriftlig reservation mot beslutet. Det röda på bilden visar var bajspumpen skall stå, tänk er en höjning av havsnivå med en meter och stormigt väder, så kan vem som helst räkna ut var skiten hamnar.

Vid Kommunfullmäktiges möte den 8/2 blev det samma utfall i beslutet, vi reserverade oss skriftligt mot beslutet. Beslutet innebär att om du vill bygga i Munkedal får du en av de dyraste anslutningsavgifterna i Sveriges, kostnaden för byggnationen belastar skattekollektivet vilket medför att alla medborgare i Munkedal får högre avgifter för vatten och avlopp, det kvittar om du bor i Hällevadsholm, Sörbygden, Dingle eller Bärfendal. De som berörs av att anslutas till kommunalt VA är ca 19 bofasta hushåll till en kostnad av  95 miljoner, resten består av sommargäster.