artikel

Arbetssituationen för Munkedals undersköterskor måste förbättras

Verksamhetsbeskrivning av hemtjänsten i centrala Munkedal.

 

För att få den fullaste förståelsen av undersköterskornas arbetssituation i hemtjänsten i centrala Munkedal skulle man behöva gå bredvid flertalet undersköterskor under deras arbetspass eller i alla fall lyssna på dem som faktiskt är på golvet, det vill säga arbetarna.

Jag själv satte min fot som 17-åring inom verksamhetens lokaler som sommarjobbare och trivdes otroligt bra med arbetet av att ge den bästa av vård och omsorg till de som tidigare byggt upp vårt samhälle. Jag valde även att återvända till yrket för ett antal år sedan och tillfredställelsen av att vara de äldres händer när de på ålderns höst behöver det som mest, sitta vakandes över människor i livets slutskede, städa, lyssna och vara en tröst, julpynta, handla, trä på stödstrumpor, få lyssna till roliga historier, få vårda och få göra det där lilla extra som kan göra en äldres dag mer lyckosam kände jag var en ynnest. Idag finns inte tid till det där ’’lilla extra’’. Jag är medveten om att tid är pengar, men jag vet också att som verksamheten sköts nu kommer den inte hålla i längden, vare sig för ledning eller undersköterskorna på golvet. De äldre förtjänar mer än en stressad undersköterska där klockan jagar dem hack i häl och där de står fipplandes med mobilerna då de endast har några få minuter på sig att dela mediciner. De förtjänar en trygg vård och omsorg med utbildad personal, där kontinuitet bland personalen står i fokus. Jag skall försöka återberätta så sakligt jag kan utifrån den information jag hunnit samla på mig när jag intervjuade en av de mest trogna undersköterskorna som arbetat i hemtjänsten i central Munkedal.

Munkedals kommun har jämförts med diverse andra kranskommuner och vi lägger mer pengar än de flesta på just vård och omsorg, men vart tar våra pengar vägen och varför räcker de inte till? Vi skulle behöva tillsätta ännu mer pengar för att få en tillfredställelse. Vi i Vänsterpartiet Munkedal menar att man tittar i fel ände av den oroväckande spiralen. Vissa menar att man skulle behöva få en insyn i verksamheten och verksamheten behöver effektiviseras. Man har tappat en stor viktig detalj på vägen, detta är inget industriarbete utan det är en verksamhet där människor arbetar med människor.

Hemtjänsten i centrala Munkedal blev för några år sedan tilldelade ett nytt verksamhetssystem som heter Phoniro. Phoniro är ett system som är upphandlat där det till en början startades endast som fördel för vårdtagarens säkerhet men också till undersköterskornas hjälp med bland annat nyckelhanteringen. Man kan på ett säkert sätt öppna och låsa de boendes dörrar med hjälp av en app i arbetstelefonerna, vilket sedan loggas i systemet. Personalen slipper hantera lösa nycklar och de boende kan få snabbare hjälp vid larm då man inte behöver hämta en fysisk nyckel för att öppna dörren. Detta utvecklades snabbt till att varje besök loggas och undersköterskorna fick nu på print ett arbetspasschema där respektive vårdtagares beslutade insatstid stod nerskrivet. De fick också en körtid/promenadtid som var inräknad. Nu var det ett faktum att de ständigt var jagade av klockan. Ett toalettbesök för undersköterskan, eller det där ’’lilla extra’’ skulle nu äventyra hela arbetspasset.

För att fortsätta effektivisera arbetsplatsen och kartlägga verksamheten ännu tydligare läggs nu på ytterligare verksamhetsappar- Appva och Combine.

I en av verksamhetsapparna finns så kallade schablontider som förklarar för undersköterskorna hur lång tid varje beslutad insats tar. Exempelvis tar en dusch 30minuter och ett toalettbesök 5minuter. För er som arbetar inom vård och omsorg, med människor, förstår ni att mänskliga behov är inget man kan mäta med tid. Människor är olika och deras behov likaså.                  

Appva handlar om digitala signeringslistor av medicinhanteringen. Combine är ett nytt journalsystem, där personalen kan skriva och läsa journalanteckningar samt ta del av genomförandeplaner direkt hos vårdtagaren via arbetsmobilen. Dessa två appar finns att tillhandahålla via en arbetsmobil som undersköterskorna blir tilldelade vid arbetspassets början. I båda dessa appar skall undersköterskan signera utförandet av medicinhanteringen, det räcker alltså inte att signera i endast en av dem.

Undersköterskorna behöver dock ha sin privata mobil med sig ut till vårdtagarna då deras mobila BankID skall användas som en digital legitimering vid utförandet av medicinutdelningen i appen Combine. Ett annat alternativ för undersköterskorna är att legitimera sig med ett Freja-ID, på sin privata telefon, som också är en form av legitimeringsapp. Undersköterskorna måste också tillhandahålla en fjärde verksamhetsapp och även den skall finnas i sin privata mobil. Appen är Teams, som används som informationsverktyg och kommunikation samt även för möten som APT. Alla verksamhetens APT-protokoll finns endast att tillgå i Teams. I Teams skall också undersköterskan meddela planeraren i verksamheten vissa avvikelser i dagsplaneringen, samt tvättider för vårdtagarna. Till sist skall undersköterskorna förhålla sig till en femte verksamhetsapp, även den via sin privata mobil, vilken heter ’’Min tid’’. I den sker ansökningar om ledighet samt där de kan ta del av sitt schema.

När undersköterskorna ifrågasatte verksamhetens digitala så kallade hjälpmedel, fick de till svar att de inte är tvungna att tillhandahålla vissa av verksamhetsapparna på sin privata mobil utan personalen kan signera och dokumentera på en arbetsdator efter sin arbetsrunda hos vårdtagare. Det stora problemet ligger i att det många gånger inte finns någon inplanerad tid för dokumentation eller så får undersköterskorna lägga sin dokumentationstid till att tanka bilen de använt under arbetspasset. Det finns heller inte tillräckligt med arbetsdatorer för att flera skall kunna sitta och dokumentera och signera samtidigt. Arbetsgruppen är uppdelade i mindre geografiska smågrupper där ca 4-9personer delar på en arbetsdator.

Allt med att vårdtagarbehovet ökar pressas nu verksamhetens planerare till en så gott som omöjlig uppgift, att placera ut vårdtagarna till dagens schema med deras beslutade insatser i fokus som bygger på schablontider. Körtid, promenadsträckor och lunch skall planeras in, men tiden går inte ihop med den grundbemanningen som idag är ett faktum. Med undersköterskornas dagsschema i sin arbetsmobil i handen, samtidigt som den privata mobilen skall vara påslagen finns ingen tid för eftertanke och reflektion, inte heller för dokumentation.

Det är både ett lagkrav att dokumentera och ett arbetssätt som säkerställer kvalitet till vårdtagaren. Som arbetssituationen och dagsschemat ser ut just nu finns ingen tid inplanerat för undersköterskorna för dokumentation. I en dokumentation skall inte endast avvikelser dokumenteras utan helheten hos vårdtagaren, där finnes en brist i nuläget.

Undersköterskorna får heller ingen avsatt tid för uppdateringar av vårdtagarnas genomförandeplaner. Det är genomförandeplaner som enligt Socialstyrelsen har sin grund i en planering, en planering som bygger på respekten för enskilda personers självbestämmanderätt och integritet. Det leder till en fallande verksamhet, enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd.

Samtidigt som dessa digitala verktyg stressar våra undersköterskor kommer stressen redan vid ett utstämplat arbetspass och tankarna går till morgondagen, kommer någon sjukskriva sig imorgon? Sjukskrivningsantalen inom sektor vård och omsorg är otroligt höga, i december 2019 alltså innan en pandemi slog till, låg sektor vård och omsorg på ca 10%. Under 2020 var sjukfrånvaron uppe i ca 18% i samma sektor. Undersköterskorna var redan innan pandemin hårt drabbade men under en pandemi slagna till marken med dessa höga siffror. Vi ser att långtidssjukskrivningarna ökar inom den benämnda sektorn och varje sjukskrivningsprocent beräknas att ligga i kostnad på ca 1 miljon kronor.

Timvikarierna räcker inte till när tio personer från grundbemanningen är sjuka, när fler och fler undersköterskor ber om förflyttning för deras kroppar inte orkar springa fortare och deras psyke inte längre räcker till.

När en undersköterska upplever att hens arbete inte längre gör en skillnad utan de ständigt går med känslan att dem endast släcker bränder, så måste vi politiker vakna och ta tag i situationen.

Vi var många som applåderade på balkongerna, vi hyllade våra hjältar som varje dag gick till jobbet med rädslan för sin egen hälsa under pandemin. Frågan är, när betalar vi tillbaka vår tacksamhet till dessa undersköterskor?

Vi i Vänsterpartiet tycker det är hög tid att göra det nu!

Vänsterpartiet Munkedal vill:

  • Se till att grundbemanningen höjs inom sektor vård och omsorg.
  • Få arbetstidsförkortning med bibehållen lön att sättas på prov inom en verksamhet inom sektor vård och omsorg, där vi ser att sjukfrånvaron är högst.
  • Jobba för heltid som norm som leder till trygga anställningar.
  • Ytterkläder för vård och omsorgspersonal som arbetar utomhus.
  • Bidrag till arbetsskor för vård och omsorgspersonal som arbetar utomhus.
  • Arbeta aktivt för satsningar på förbättrad arbetsmiljö för kommunens anställda inom bland annat vård och omsorg.
  • Äldreomsorgslyftet- med äldreomsorgslyftet får anställda inom vård och omsorg om äldre i Munkedals kommun möjlighet att utbilda sig till Undersköterska på betald arbetstid.

 

Nu tar vi kampen för Munkedals kommuns alla undersköterskor och vårdbiträden, vänsterpolitik gör skillnad!

 

Malin Svedjenäs

Gruppledare, Vänsterpartiet Munkedal

 

Kopiera länk