Kom med i Vänsterpartiet Munkedal!

Det går att förändra världen om man vill. Fast knappast ensam. Ska det bli ordentligt gjort måste vi göra det tillsammans. Vänsterpartiet behöver fler medlemmar, fyll i formuläret via länken nedan så skickar vi så snart som möjligt mer information och ett inbetalningskort.

Som medlem i Vänsterpartiet får du:

• Inbjudningar till kurser seminariet och studiecirklar
  • Vänsterpartiets medlemstidning RÖTT
  • Möjlighet att direkt påverka Vänsterpartiets politik
  • Arbeta aktivt för ett regeringsskifte

Medlemsavgiften är 300 kronor per år (pensionärer, arbetslösa, sjukskrivna och studerande kan få reducerad avgift 150 kr/år). Första året är avgiften 100 kr.

Vänsterpartiets organisation
Som medlem i Vänsterpartiet bestämmer du själv hur mycket du vill göra. En del vill delta i många olika aktiviteter, en del visar sitt stöd genom att betala medlemsavgiften och delta i någon aktivitet då och då. Just Ditt medlemskap är viktigt för oss! Partiföreningar och Distriktens storlek påverkar hur mycket man kan påverka.

Partiförening
Alla medlemmar är anslutna till en lokal partiförening. I dagsläget finns det över 300 partiföreningar i hela landet. Vilket partidistrikt du tillhör sorteras in efter vart du bor och i samband med ett medlemskap får du då kännedom om vilken partiförening du skall tillhöra. Normalt är varje kommun en partiförening men i större städer förekommer det att det är uppdelat på stadsdelsnivå.

Det är i partiföreningen som det mesta av Vänsterpartiets arbete bedrivs. Det kan handla om flygbladsutdelningar, möten/torgmöten, dörrknackning, studier och som i år då det är valår blir det mycket valarbeten på lokalnivå i Munkedal. Det är ALLA vi som är medlemmar som bestämmer vad vi ska göra.

Varje år innan mars månad är slut så har alla Partiföreningar årsmöte där man beslutar om verksamheten samt väljer styrelse. Varje månad anordnas kombinerat medlems och styrelsemöte i Partiföreningen Kungälv. På både medlemsmöte och årsmöte är alla medlemmar välkomna att delta, vara med i diskussionen, komma med förslag och rösta.

Distrikt
Alla partiföreningar tillhör ett distrikt.  Det finns 24 distrikt i Sverige. Partiföreningen Munkedal tillhör Bohusläns Distrikt som består av:

På distriktet finns oftast en eller flera anställda ombudspersoner som ska hjälpa partiföreningarna i deras arbete. Varje år anordnas en årskonferens där valda ombud från partiföreningarna beslutar om distriktets verksamhet samt väljer en Distriktsstyrelse. För information om vårt distrikt klicka på länken: Bohusläns Distrikt

2 kommentarer till Bli medlem

• Jag vill gärna bli medlem i partiet och bor i munkedals kommun.

• Hej Fredrik, det glädjer mig att du vill bli medlem hos oss,jag beklagar att det har tagit så lång tid att svara dig. Enklaste sättet att bli medlem är att gå in på vansterpartiet.se och där fylla i att du vill bli medlem. Den 28 augusti kl 18.00 har vi valupptakt i Folkets Park, där blir det det tal, progmusik och andra bra grejer, du är hjärtligt välkommen.
      Hälsningar Ove Göransson ordf V Munkedal