• Vår politik

Vänsterpartiet Munkedal vill:

6 timmars arbetsdag inom vård och omsorg

Vi ser att vi har vårdpersonal som går på knäna. Sjukskrivningar ökar och välmåendet minskar. 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön menar vi ökar välmåendet hos personal, även forskning tyder på det.

Barnomsorg på oregelbunden arbetstid

Munkedal har en historia som bruksort. Det innebär bland annat att yrken där nattarbete och kvällsarbete ingår. Där ser vi ett utvecklingsområde där vi bör erbjuda invånarna i Munkedal barnomsorg vid oregelbunden arbetstid.

Arbetskläder till personal inom barnomsorg/förskola

Vi anser att personal inom barnomsorg och förskola bör ha arbetskläder, som tillåter dom att tex gå ut i skogen samt kläder för ombyte.

Gratis pedagogisk lunch

Vi ser lunchen som ett utmärkt tillfälle för pedagoger att knyta an till elever samt fortsätta sitt pedagogiska arbete. Då bör denna lunch vara kostnadsfri.

Fler anställda och fler yrkesgrupper inom skola

Elevantalet växer i Munkedals kommun. Vi vill att fler specialpedagoger, speciallärare, fritidspedagoger anställs för att säkerställa eleverna fortsatta utveckling.

Tillsvidareanställningar där heltid ska vara norm

Vi vill få bort otrygga anställningar där visstidsanställningar läggs på hög. Vi ser inom framförallt sektorn vård och omsorg att det finns för många deltidsanställda, vilket måste få en ändring. Det främjar även jämställdheten då vi ser att framförallt kvinnor har i större utsträckning dessa anställningar.

Gratis kollektivtrafik till studenter

Vi vill ge våra studenter möjlighet till att kunna ta sig runt båda i kommunen och utanför sätt på ett miljövänligt sätt.

Arbeta för förbättrad kollektivtrafik inom kommunen

Vi är i ett läge där klimatet bör prioriteras. Genom att bygga ut kollektivtrafiken ger vi Munkedals invånare möjlighet att hjälpa till genom att låta bilen vara kvar hemma och istället  använda kollektivtrafiken. Som det ser ut idag har större delar av Munkedals kommuns invånare ingen möjlighet att prioritera bort bilen. Vi vill se över bussförbindelser centralt i Munkedal, men även förbindelser mot våra tätorter.

Hela Munkedals kommun ska leva.

Hela Munkedal ska leva – flytta administrativ verksamhet från centralorten till kommunens övriga tätorter.

Bevara skyddsvärda naturområden

Bohuslän har många unika naturmiljöer som vi vill bevara, så även i Munkedal. Dessa områden bidrar till den biologiska mångfalden, som behövs för att tex olika arter ska kunna stå emot yttre hot. Den är avgörande för genetisk variation samt viktig för oss människors fortsatta överlevnad.

Skydda Gårviks badplats

Gårviks badplats ska fortsätta vara en badplats för Munkedals invånare. Vi ser en växande simskoleverksamhet där barn och ungdomar får lära sig att simma, oavsett sociokulturell bakgrund. Gårviks badplats är anpassad utefter människors olika behov. Vi vill bevara strandskyddet och inte bygga bort badplatser och miljöer.

Klicka på bilen nedan för vårt lokala partiprogram.