Vänsterpartiet Munkedal uteslutna från diskussion

Vänsterpartiet Munkedal fick kännedom om att en så kallad ”workshop”/dialogdag gällande kommunens omorganisation skulle ske under morgondagens kommunstyrelse den 18 oktober.

Omorganisationen gäller det förslag som moderaterna och sverigedemokraterna hade lagt in i sin budget angående att minska/se över kommunfullmäktiges antal ledamöter samt nämndernas antal ledamöter. Vi i Vänsterpartiet är högt belägna om att vara en del i diskussionen kring ämnet och vara aktiva i både dialoger och uppstartsträffar.

Vänsterpartiet har under denna mandatperiod blivit uteslutna i den partipolitiska samverkan av samtliga partier, därav fick aldrig Vänsterpartiet en plats som ordinarie ledamot och heller inte som ersättare i kommunstyrelsen. Vi i Vänsterpartiet Munkedal fick två mandat av invånarna i kommunen efter senaste valet och det är två mycket betydelsefulla mandat, det har resulterat i flertalet gånger att Vänsterpartiet har suttit på avgörande röster i fullmäktigesalen. För en tid sedan beslutades det också att kommunstyrelsens sammanträden skulle ske bakom lykta dörrar, så åhörare fick dessvärre inte längre medverka.

Under helgen som har gått har Vänsterpartiet lyft frågan till samtliga av kommunens partipolitiska gruppledare om det är demokratiskt rätt att lägga en dialogdag gällande en såpass viktig fråga där ett parti inte är delaktigt och kommer kunna ta del av den fullständiga uppstarten som rör i allra högsta grad samtliga partier. (V)i fick svar från alla gruppledare utom moderaternas och centerpartiets gruppledare. Resterande står bakom Vänsterpartiet om att detta beslut med att hålla en dialogdag under kommunstyrelsens sammanträde vore högst olämpligt och om det ändå skall hållas bör även Vänsterpartiet vara inbjudna.

Kommunstyrelsens ordförande Christoffer Rungberg (m) menar via mail till Vänsterpartiets gruppledare, Malin Svedjenäs, att det enbart kommer vara en dialogdag där kommunstyrelsens roll och perspektiv står i fokus. Medan ett tidigare mail från kommundirektören Ylva Morén menar att det hänger ihop och att dom kommer prata om organisationen i stort.

Detta gör det hela ovärdigt och det är osmakligt hanterat av kommunstyrelsens ordförande Christoffer Rungberg (m) som låter ett parti stå utanför en uppstart av bland det viktigaste vi skall stå inför.

Vänsterpartiet Munkedal kommer inte tumma på några regler gällande demokratin och vi ser nu i kommunen hur det tummas på den demokratiska rätten, där en del av Munkedals väljare placeras åt sidan- Vänsterpartiet Munkedal kommer aldrig ge vika för att ta den kampen!

Vänsterpartiet Munkedal