Manifestation

Vi tar kampen för klimatet

Imorgon den 25/3 kl.12 kan ni träffa några av våra ledamöter på torget i Munkedal. Vi är med i den globala klimatmanifestationen och vill främja en verklig omställning vad det gäller klimatet.

Klimatkrisen är akut och vi måste snabbt få ner utsläppen. Via en stark rörelse kan vi skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. Vänsterpartiets politik kombinerar klimat- och miljösatsningar med en politik för rättvisa eftersom det hänger ihop.

Vi i Vänsterpartiet Munkedal vill arbeta för att sätta Fritidsbanken i bruk, som är en ideell organisation som samlar in sport- och fritidsprylar och lånar ut det likt en biblioteksverksamhet. Utrustningen, som är begagnad, skänks av privatpersoner, företag och organisationer. Själva grundpelarna är att Alla får låna, Allt är gratis och på så vis ökar marknaden för återanvändning av utrustning. Genom fritidsbanken främjas fler att börja idrotta, fler kan utöva sporter på lika villkor, minskande av den stora konsumtionen vilket är en stor vinst för att nå hållbarhet i kommun.

Vänsterpartiet Munkedal ser till att vi skall skydda viktiga naturområden för att skydda den biologiska mångfalden. Vi värnar också om strandskyddet. Vi vill också på sikt se över möjligheterna kring havsbaserad vindkraftverk.

Vi anser att det alltid ska vara billigare att ta det klimatvänliga alternativet, exempelvis att ta tåget istället för att flyga. Så att utveckla kollektivtrafiken och se till möjligheterna att sänka priset på biljetterna eller att gratisalternativ skall finnas. Vi måste göra det möjligt för oss på landsbygden att kunna åka kollektivt.

Hoppas ni sluter upp på Munkedals torg imorgon kl.12 där vi manifesterar för klimatet!

/Vänsterpartiet Munkedal