Vänsterpolitik för våra företagare!

Vänsterpartiets mål är full sysselsättning. När alla människor har möjlighet att ha ett arbete fungerar samhället som bäst. Jobb skapas när innovationer och nytänkande omsätts i nya produkter och tjänster, inte genom att konkurrera med lägre löner och sämre villkor.

Vår politik för små och medelstora företag handlar om att skapa långsiktighet och goda förutsättningar för tillväxt. Vi vill ha en kommun där en kan leva, bo och arbeta i HELA kommunen, men samtidigt en trygghet för den enskilda företagaren och för våra anställda. Det är viktigt att hitta lösningar där egna företagare är lika bra försäkrade som anställda. För mindre företag kan sjuklöneansvaret vara betungande. Vänsterpartiet vill därför på riksnivå att företag med upp till 10 anställda helt ska slippa betala 14 dagars sjuklön.

Vänsterpartiet i Munkedal vill se att det tas fram förslag på hur vida kommunen och det lokala näringslivet kan samverka för att ytterligare förbättra den kommunala servicen. I Laholms kommun har kommunen tecknat ett avtal med flera butiker i olika kommundelar, där hemtjänsten i Laholm handlar all sin mat till sina brukare. För hemtjänstpersonalen innebär det att mer tid kan läggas på omvårdnad, istället för administration och inköp. Avsikten var att skriva avtal med flera butiker i de olika geografiska områdena och kommunen tänkte sig en uppdelning utifrån de fyra hemtjänstområdena, vilket var tydligt i upphandlingsunderlaget.
Vi i vänsterpartiet Munkedal vill utreda dessa möjligheter vidare i vår kommun.
Samtidigt vill vi se att barnomsorg på obekväm arbetstid sätts i bruk så personal kan gå till jobbet när det efterfrågas av näringslivet.

Vill du höra vad mer vi vill göra för våra företagare i kommunen? Kom till P&B golv, på Munkeland den 10/9 kl:12-14, där en av våra representanter från Vänsterpartiet Munkedal är på plats. Vi kommer också vara på plats på Saltkällans marknad som håller till under samma dag. Medan andra partier lovar- agerar vi, kom gärna och snacka med oss så bjuder vi på ärtsoppa och valfläsk!